Het zal voor jullie geen verrassing zijn als ik vertel dat ik de
laatste tijd veel met onderwijs bezig ben. Ik denk er zó veel over na,
dat ik mezelf langzamerhand wel een onderwijsfilosoof kan noemen. Ik heb
het idee dat ik er ook wel over na móet denken, aangezien ik geen
achtergrond / ervaring in het onderwijs heb en we ervoor gekozen hebben
om voor dit kleuterjaar geen pakket a 1.000 Euro aan te schaffen. Na een
periode diep in de put gezeten te hebben en flinke heimwee naar Juda’s
school in Harderwijk, zie ik het nu als een uitdaging hoe ik het beste
uit deze situatie kan halen en doe ik erg mijn best om de voordelen
ervan in te zien. Niet dat ik wil ontkennen dat er nadelen kleven aan
het geven van thuisscholing, maar het heeft niet zoveel zin om daar ‘in
te blijven hangen’. Ik móet verder en als het even kan met een positieve
instelling.
Als ik de leerdoelen voor kleuters
doorlees, ben ik me ervan bewust dat Juda’s sociaal-emotionele
ontwikkeling niet voornamelijk op school zal plaatsvinden. Maar betekent
dat dat hij zich helemaal niet op sociaal en emotioneel vlak zal
ontwikkelen? Ik geloof het niet. Juist omdat we als gezin zoveel bij
elkaar zijn en een hechte relatie hebben met onze teamleden, zie ik dat
hij in die situaties veel oppikt. Daarnaast heeft hij in onze teamleden
en hun kinderen geweldige rol-modellen om van te leren.
Ook
gym is een uitdaging, want uiteraard beschik ik niet over al die
attributen waarover een gemiddelde basisschool beschikt. Creatief zijn
dan maar. Slapen we een nachtje in een hotel? Dan laat ik Juda met opzet
lekker wat heen en weer springen tussen de twee bedden, die een flink
eind uit elkaar staan. Lopen we in een park met een grote berg
rotsblokken? Mooie gelegenheid om z’n klimkunsten te oefenen. En overal
zijn wel stoepranden, muurtjes en stenen in de rivier om het evenwicht
te trainen. Soms bouwen we de klas om tot een hindernisparcour: van de
stoel op de kast klimmen, ervan afspringen, onder de kinderstoel
doorkruipen, over de doos papier heenspringen, koprol op een oud
ledikantmatras, door een grote doos heen kruipen, stukje klossen
lopen.... Juda vindt dit echt geweldig. Zo zie je maar: met een beetje
creativiteit kom je er wel.
De lijst met uitdagingen en
gemissen is oneindig (denk aan kringgesprek, samen spelen op het
schoolplein of in de bouwhoek), maar de lijst met mogelijkheden gelukkig
ook.
Mocht je trouwens iemand kennen die voor een
periode van minimaal een maand zou kunnen helpen met de thuisscholing
(of ben je die persoon zelf) dan horen we graag van je. Want hoewel ik
het leuk vind om Juda zelf les te geven, gaat er wel veel tijd in zitten
en hou ik weinig tijd over voor andere zaken die belangrijk zijn.
Bovendien heb ik op dit moment niet meer dan 2,5 uur per dag tijd om
Juda les te geven en zit Juda zich 's middags vaak te vervelen. Een beetje meer uitdaging zou niet gek zijn voor hem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
We vinden het leuk om zo nu en dan iets van onze lezers te horen. Je reactie wordt niet direct zichtbaar, maar pas nadat hij door ons gelezen is. Graag je naam erbij vermelden.