maandag 15 oktober 2012

Zo doen wij thuisschool

Het zal voor jullie geen verrassing zijn als ik vertel dat ik de laatste tijd veel met onderwijs bezig ben. Ik denk er zó veel over na, dat ik mezelf langzamerhand wel een onderwijsfilosoof kan noemen. Ik heb het idee dat ik er ook wel over na móet denken, aangezien ik geen achtergrond / ervaring in het onderwijs heb en we ervoor gekozen hebben om voor dit kleuterjaar geen pakket a 1.000 Euro aan te schaffen. Na een periode diep in de put gezeten te hebben en flinke heimwee naar Juda’s school in Harderwijk, zie ik het nu als een uitdaging hoe ik het beste uit deze situatie kan halen en doe ik erg mijn best om de voordelen ervan in te zien. Niet dat ik wil ontkennen dat er nadelen kleven aan het geven van thuisscholing, maar het heeft niet zoveel zin om daar ‘in te blijven hangen’. Ik móet verder en als het even kan met een positieve instelling.

Als ik de leerdoelen voor kleuters doorlees, ben ik me ervan bewust dat Juda’s sociaal-emotionele ontwikkeling niet voornamelijk op school zal plaatsvinden. Maar betekent dat dat hij zich helemaal niet op sociaal en emotioneel vlak zal ontwikkelen? Ik geloof het niet. Juist omdat we als gezin zoveel bij elkaar zijn en een hechte relatie hebben met onze teamleden, zie ik dat hij in die situaties veel oppikt. Daarnaast heeft hij in onze teamleden en hun kinderen geweldige rol-modellen om van te leren.

Ook gym is een uitdaging, want uiteraard beschik ik niet over al die attributen waarover een gemiddelde basisschool beschikt. Creatief zijn dan maar. Slapen we een nachtje in een hotel? Dan laat ik Juda met opzet lekker wat heen en weer springen tussen de twee bedden, die een flink eind uit elkaar staan. Lopen we in een park met een grote berg rotsblokken? Mooie gelegenheid om z’n klimkunsten te oefenen. En overal zijn wel stoepranden, muurtjes en stenen in de rivier om het evenwicht te trainen. Soms bouwen we de klas om tot een hindernisparcour: van de stoel op de kast klimmen, ervan afspringen, onder de kinderstoel doorkruipen, over de doos papier heenspringen, koprol op een oud ledikantmatras, door een grote doos heen kruipen, stukje klossen lopen.... Juda vindt dit echt geweldig. Zo zie je maar: met een beetje creativiteit kom je er wel.

De lijst met uitdagingen en gemissen is oneindig (denk aan kringgesprek, samen spelen op het schoolplein of in de bouwhoek), maar de lijst met mogelijkheden gelukkig ook.

Mocht je trouwens iemand kennen die voor een periode van minimaal een maand zou kunnen helpen met de thuisscholing (of ben je die persoon zelf) dan horen we graag van je. Want hoewel ik het leuk vind om Juda zelf les te geven, gaat er wel veel tijd in zitten en hou ik weinig tijd over voor andere zaken die belangrijk zijn. Bovendien heb ik op dit moment niet meer dan 2,5 uur per dag tijd om Juda les te geven en zit Juda zich 's middags vaak te vervelen. Een beetje meer uitdaging zou niet gek zijn voor hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

We vinden het leuk om zo nu en dan iets van onze lezers te horen. Je reactie wordt niet direct zichtbaar, maar pas nadat hij door ons gelezen is. Graag je naam erbij vermelden.