maandag 12 mei 2014

School aan huis

Laatst vroeg iemand hoe dat nu eigenlijk precies werkt, onderwijs van de Wereldschool, Dus deze post gaat over onze oudste twee, Juda en Zoë.

Een tijdje geleden schreef ik al dat ik het zo lastig vond om onze ochtenden wat gesmeerder te laten verlopen. Nou ja, ze lopen wel gesmeerd, maar gewoon iets té gezellig en ontspannen. Sinds het vertrek van Anneke is het er niet beter op geworden, eigenlijk alleen maar erger, want ik wil graag 's ochtends de boel aan kant hebben voordat ik met Juda en Zoë naar school vertrek. Dus nu moet niet alleen Juda op tijd klaar staan, nu moeten Zoë en ik óók klaar zijn voordat we met z'n drieën naar school kunnen vertrekken. Meestal zijn we er om 9.45u :-)

De ochtenden doe ik dus met Juda en Zoë samen. Ons programma ziet er (in theorie) als volgt uit:
9.45: startactiviteit (vergelijkbaar met het kiezen van een hoek in de kleuterklas)
10.00: kalender bespreken (dagen, maanden, seizoenen, feestdagen, etc.)
10.15: Bijbelverhaal voorlezen, Bijbeltekst memoriseren (aan de hand van Bijbelkenner), samen bidden
10.30: korte workout aan de hand van Move to Learn. Simpel en leuk voor scholieren. elke dag van de week een andere. (te vinden op Youtube)
10.40 Juda gaat zelfstandig aan de slag met rekenen, taal en schrijven, terwijl ik wat 1-op-1-tijd met Zoë heb.
11.15 pauze
11.25 gym
11.35 handvaardigheid
12.00 verhaal voorlezen

En dan naar huis. Eten, even rusten, boodschappen doen en dan 's middags nog even terug naar school met alleen Juda voor dingen waar uitleg/begeleiden bij nodig is.

Maar goed, hoe gaat dat nou met de Wereldschool? Voor elk vak heb ik een uitgebreide handleiding en natuurlijk werkboekjes. Tussendoor wordt er vrij veel getoetst, waarvan ik dan een foto maak en opstuur naar de Wereldschool. Ook moeten er twee keer per jaar CITO-toetsen worden afgenomen. Juda heeft een persoonlijke juf, die elke maand een persoonlijk verhaal aan Juda en mij schrijft. Hierdoor heeft Juda echt het idee dat hij een juf in Nederland heeft. Vervolgens wordt alles geregistreerd in een online systeem en eens in de zoveel tijd volgt een (digitaal) rapport.

Een tijd geleden zijn we al gestopt met Zoë's danslessen in het weekend, want van 9.00-11.00 op zaterdag- en zondagochtend werkte niet echt voor ons. Bovendien vonden we twee uur achter elkaar wel erg lang voor een meisje van vier. Sinds kort organiseert de kleuterschool waarop Robin lesgeeft een eigen dansklas en daarvoor werd Zoë ook uitgenodigd. Zodoende danst ze nu weer, dit keer met meer plezier. Praktisch gezien is het nog steeds niet heel handig voor ons als gezin, want het is van maandag t/m donderdag van 16.30 tot 17.30. Maar het is voor Zoë wel een leuke gelegenheid om wat contact te hebben met leeftijdsgenootjes.

Het bovenstaande was waarschijnlijk alleen boeiend voor degenen die echt geïnteresseerd zijn in hoe het eraan toe gaat bij onze school, maar hopelijk waren dat er toch een paar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

We vinden het leuk om zo nu en dan iets van onze lezers te horen. Je reactie wordt niet direct zichtbaar, maar pas nadat hij door ons gelezen is. Graag je naam erbij vermelden.